کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
دوشنبه 25 دی 1396 :: نویسنده : منیژه حسنی



این نوع آزمون ها فرآیند و نتایج یادگیری دانش آموز را به طور مستقیم می سنجد.
با توجه به تجارب این نوع ارزشیابی ها  برای دانش آموزان جذاب و با معنی است و 
معلمان نیز با بررسی فعالیتهای دانش آموزان اطلاعات واقعی و دقیق به دست می آورند
 که با آن بهتر می توانند در بهبود یادگیری به آنها کمک کنند و حتی دانش آموزان در عمل 
با تواناییها ضعف های خود آشنا می شوند . 
زیرا بسیاری از مهارتها و شناختها در مرحله عمل است که قابل مطالعه و بررسی است.
 
انواع آزمون های عملكردی : 1- آزمون عملکرد کتبی   2- آزمون شناسایی

3- آزمون عملکردی در شرایط شبیه سازی شده    و   4- نمونه کار

مزایای استفاده ازآزمون های عملكردی

1- اولین مزیت این آزمون ها فرصت هایی برای کاربرد دامنه ی وسیعی از مهارتها ،

 از جمله مهارت تحقیق فراهم می کند.

2- فرصت هایی برای طرح پرسش های باز – پاسخ فراهم می کند.

3- امکان جمع آوری دلایل مستند برای قضاوت در مورد حدود توانایی های دانش آموز را فراهم می کند.
( کاری که از عهده ارزشیابی های سنتی خارج است.)

 4- فرصت های ارائه کارهای خلاق را برای دانش آموزان فراهم می کند.

5- از طریق آزمون عملکردی ، دانش آموز آموخته های خود را در دنیای واقعی به کار گرفته و جهت

 کسب مهارتهای سطوح بالا که در حل مسائل روزمره ی زندگی به کارش می آید ، ترغیب می شود.


معایب استفاده از آزمون های عملكردی

1- انجام آن برای دانش آموز زمان بر است.

2- دانش آموزان مختلف ممکن است به روش های مختلف فعالیت را انجام دهند 

و کار قضاوت و بارم بندی معلم را مشکل کنند.

3- عملکرد دانش آموزان در فعالیت های معینی ارزشیابی می شود.

4- طراحی فعالیت ها زمان بر و متفاوت از روال عادی کار معلمان است

 و معلمان بر این کار آموزش ندیده اند.

فراموش نشود که:

  سنجش عمکرد دانش آموز از طریق درگیرکردن او در تکالیف عملی ،

 چیزی فراتر از تعاریف سنتی ، مثلاً حفظ کردن و کنفرانس دادن در کلاس است .

این نوع سنجش به هر نوع فعالیت یا کار خلاقانه ی دانش آموز می پردازد 

که از طریق آن می تواند آن چه را آموخته است ، به نمایش بگذارد و یا بیان کند. 

تکالیف عملی می تواند به صورت تکالیفی باشد که در  مدت زمان کوتاه یا طولانی

 قابل انجام است.

با سپاس از توجه شما همراهان عزیز  

 






نوع مطلب : مطالب آموزشی، ارتقاء حرفه ای، 
برچسب ها : آزمون عملکردی، انواع ارزشیابی، انواع آزمون های عملکردی،
لینک های مرتبط : سامانه آموزش و آزمون الکترونیک، گروه روش تدریس استان کزدستان،


شنبه 8 اردیبهشت 1397 07:53 ب.ظ
ممنون خیلی کمک کرد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای ارتقاء سطح حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما