کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
نظریه هوش چندگانه اولین بار توسط گاردنر در سال 1983 درباره هوش و حوزه های چندگانه آن مطرح شد( بقیه در ادامه مطلب )
  
 
                                                           هوش های چندگانه هوارد گاردنر



 گاردنر با نگاه سنجشی به هوش مخالفت کرد و هوش انسان را بسیار گسترده تر توصیف کرد . او دیدگاهی نو از هوش ارائه کرد و مفهوم هوش را فراتر از تواناییهای کلامی و ریاضی گسترش داد و به توانایی موسیقی، روابط فضایی، دانش درون فردی و میان فردی انسان ها هم توجه نمود .
گاردنر هوش را ناشی از تفاوت های فردی می داند و معتقد است که هوش را نمی توان به صورت کلی اندازه گیری کرد، بلکه به صورت بخش های مشخص قابل اندازه گیری است. او توانایی های شناختی انسان را به هفت و سپس به هشت طبقه تقسیم کرد که عبارتند از :


1. هوش کلامی - زبانی
افراد دارای این نوع هوش، مهارتهایی مانند گوش دادن، حرف زدن ، توضیح دادن ، تدریس و مواردی نظیر اینها را به میزان زیادی دارا می باشند.

2. منطقی - ریاضی
کنجکاوی ،پرسشگری و آزمایشگری از ویژگیهای بارز افراد دارای این نوع هوش می باشد.

3. فضایی
تفکر با تصاویر یا تصویرسازی ذهنی ازمشخصات اصلی افراد دارای این نوع هوش می باشد.

4. موسیقیایی - ریتمی
توجه به صداهای اطراف به ویژه صداهای ریتمیک از خصوصیات بارز افرادی است که این نوع هوش را دارند.

5. حرکتی 
داشتن حس تعادل و هماهنگی دست و چشم فوق العاده از ویژگیهای مهم افراد دارای این نوع هوش می باشد.

6. درون فردی
درک احساسات و انگیزه های دیگران از ویژگیهای بارز افراد دارای این نوع هوش می باشد.

7. میان فردی
علاقه به کارهای گروهی و لذت بردن از کنار دیگران بودن از مشخصات اصلی افراد دارای این نوع هوش می باشد. 

8. طبیعت گرا 
توجه خاص به طبیعت مانند نگهداری یا جمع آوری نمونه های خاص گیاهی یا جانوری از ویژگیهای اصلی افراد دارای این نوع هوش می باشد


نتایج پژوهش ها در بکارگیری نظریه گاردنر در کلاس درس و یادگیری دانش آموزان نشان می دهد، کسانی که از روش مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه در فرآیند یادگیری دروس و سطوح آموزشی استفاده میکنند، به طور مثبت، یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهند. علاوه بر این، نتایج نشان داده است تنوع روش های آموزشی باعث فهم بهتر و انگیزه بیشتر دانش آموزان در فرآیند یادگیری می شود.
 استفاده از نظریه گاردنر برای معلمان و دانش آموزان می تواند به ساختار یادگیری دانش آموزان، برنامه درسی و شیوه های یاددهی کمک کند.





نوع مطلب : ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، 
برچسب ها : هوش های چندگانه، روش های نوین آموزشی، فرانوگرائی،
لینک های مرتبط : ویکی پدیا، دبیرخانه کشوری توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، فکرنو،


یکشنبه 13 آبان 1397 09:49 ق.ظ
پاییز می آید
زمانی که
خاطرات شیرین گذشته ی خودم را
با تو به یاد می آورم

پاییز همچون بهار دل انگیز می شود
بیا و اینک
مرا با خود به آن سوی دریاها ببر
شاید دگر
برای پیوستن فرصتی نباشد






منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما
یکشنبه 13 آبان 1397 08:52 ق.ظ
از آتش سودایت دارم من و دارد دل
داغی که نمی بینی دردی که نمی دانی

دل با من و جان بی تو نسپاری و بسپارم
کام از تو و تاب از من نستانم و بستانی


سلام معلم عزیز
مطلب جالب و آموزنده ای بود
خدا کنه معلمان ما این چیزا رو بدونند و در آموزش ازش استفاده کنند
نه اینکه فقط به دانش آموز میگن جزو بنوبیس جزوه بخون
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، مرسی از حضورتون

ممنون از اینکه وقتی رو به خوندن اختصاص دادید
شنبه 12 آبان 1397 10:18 ق.ظ
اینجا آسمان ابریست ، آنجا را نمی دانم

اینجا شده پاییز ، آنجا را نمی دانم

اینجا دلی تنگ است ، آنجا را نمی دانم
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای ارتقاء سطح حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما