تبلیغات
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش - رویکردهای مختلف معلمان در کلاس درس ( مدیریت کلاس )
 
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
مدیریت کلاسی
 
سپاس از گروه توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان و در اختیار گذاشتن مطالبی در مورد مدیریت کلاس ، 
توضیحاتی در مورد رویکردهای مختلفِ معلمان در کلاس ، در ادامه مطلب

اهمیت وضرورت برنامه )  مدیریت کلاس (

امروزه، نظامهای آموزشی برای تحقق اهداف ازپیش تعیین شده خود از عوامل گوناگونی بهره می گیرند. یکی از اساسی ترین و اصلیترین عواملی که قسمت اعظم تحقق هدفهای مذکور در گرو آن است، معلمان و شیوه عمل آنها در مدارس و کلاسهای درس است، به طوری که همه فعالیتهای آموزشی و سرمایه گذاری هایی که در امر آموزش و پرورش صورت میگیرد به دلیل حضور معلمان در کلاس درس و تحقق تدریس مطلوب است،

 زیرا با این امر است که تمامی هدفهای آموزش پرورش تحقق می یابد. اساسی ترین عنصر در تدریس مطلوب را می توان مدیریت کلاس Classroom management در نظر گرفت .

براساس مطالعات دانشگاه ایالتی اوهایو و میشیگان سبک های چهارگانه وانگ  1998 طراحی شده است. با توجه به این مطالعات، رفتار معلم روی دو محور ترسیم قرار می گیرد؛ در نتیجه، چهار سبک رفتاری حاصل می شود که عبارتند از:

1. معلم قدرت طلب

 2 . معلم مقتدر 

3. معلم آزادمنش

 4. معلم بی تفاوت 

بامریند ( Bumrind ) نیز با الهام از همان تئوری، چهار نوع سبک مدیریت کلاس معلم را با توجه به دو بعد کنترل و تعامل نشان می دهد:


 
 نعامل کم

تعامل زیاد
 کنترل
 
سبک قدرت طلب

 سبک مقتدر کنترل زیاد 
 
سبک افراطی
     و بخشنده
 سبک آسان گیر کنترل کم

همچنین سبکهای دوگانه رابطه مدار و وظیفه مدار، یا معلم درس نگر و معلم فردنگر ( شاگردنگر ) نیز در این گروه جای میگیرند.براساس تئوریهای مدیریت کلاس و نظریه های یادگیری سبک های دیگری طراحی شده اند. به مواجه بودن سیستم 
مدیریتکلاس با دانش آموزان به جای کارمندان، می توان استنباط کرد که تکیه بر تئوریهای یادگیری، رشد و مدیریت کلاس جهت مطالعه سبکهای رفتاری معلمان، ضرورتی برای پژوهش در این حیطه به شمار می آید.
در این گروه، چارچوبی که ولفگانگ و گلیکمن ( 1986 ) و پس از آن به طور کاملتر ولفگانگ ( 1995 ) ترسیم کرده دارای دقت و جامعیتی است که توجه پژوهشگران را جلب کرده است . این سبک ها در یک پیوستار کنترل عبارتند از :



1. رویكرد غیرمداخله گرا : 
در این رویکرد براساس باور انسان گرایان فرض بر این است که کودك انگیزه درونی برای شناخت دنیای واقع دارد و نیازی به تحریک بیرونی ندارد؛ چرا که رشد تحت غریزه پدید می آید ( مارتین و شوهو، 2000 ) . در رویکرد انسان گرای کارل راجرز  ( Rogers, C.R ) تأکید بر پذیرش و توجه مثبت غیرمشروط است ، پذیرش کودك از سوی مادر یا دانش آموز از سوی معلم.
 این پذیرش و محبت، مثبت و غیرمشروط است، یعنی مشروط به رفتار خوب یا بد کودك نیست. راجرز این توجه را لازمه رسیدن به رشد همه جانبه و خودشکوفایی می داند . 
 یعنی معلم انسان گرا، به دانش آموزان نمی گوید چه چیز درست و چه چیز اشتباه است یا چه کاری برای حل مسئله باید انجام شود؛ چرا که معلم باور دارد؛ دانش آموزان، خود قادر به یادگیری و کنترل رفتار خویش هستند.

آرتور کامبز Combs مدافع دیگر دیدگاه انسانگرا، پیشنهاد می کند که معلمان باید فرصت برای یادگیری فراهم کنند.
معلم انسانگرا، شخصی نیست که دستور می دهد، می سازد، الگوسازی می کند، مجبور می کند، وادار می کند و ریشخند می زند؛ بلکه معلم، یاری رسان فرآیندی است که از قبل وجود داشته است و ادامه می یابد.
 چنین معلمی، تسهیلگر، مشوق ، کمک کننده، همکار و دوست دانش آموز است.
یک معلم غیرمداخله گر باور دارد که باید به دانش آموزان فرصت داد تا انتخاب کنند و بر یادگیری خود، مدیریت کنند، البته این به معنای آزادی کامل نیست ، بلکه به دانش آموزان اجازه می دهند در انتخاب مواد مطالعه ، در تعیین روش و مطالعه و حفظ نظم کلاس مشارکت داشته باشند. با چنین باوری معلم مسئولیت ها را به دانش آموزان واگذار می کند و فرصت بیشتری برای تعامل آزاد در کلاس و پیروی آنها از علائق شخصی خود فراهم می آورد. 

 2 . رویکرد مداخله گرایانه

این رویکرد در مقابل غیرمداخله گرایان قرار دارد. براساس فرض اصلی این رویکرد؛ محیط بیرونی، رشد را شکل می دهد.

مکتب تغییر رفتار یا رفتارگرایی پایه تئوریک این رویکرد است. نظریه اسکینر و پاولوف از نخستین نظریه هایی هستند که در روان شناسی مقدماتی به وجود آمد. شرطی سازی کلاسیک، شرطی سازی فعال، تنبیه، تقویت، محرك و ...از اصطلاحات کلیدی این مکتب هستند. معلم رفتارگرا علت بدرفتاری دانش آموز را تأثیر نیروهای محیط بیرون می داند و بر اساس این باور ، سعی بر دخالت و کنترل رفتار دانش آموز جهت تغییر و بهبود دارد .

معلم مداخله گر، تلاش می کند با اعمال کنترل و نظارت بیشتر بر فعالیتها و رفتار دانش آموزان و تأکید بر قوانین و انضباطِ گلاس ، به اهداف آموزشی دست یابد.

3 . رویكرد تعامل گرایان

این رویکرد که در میان دو رویکرد بالا قرار دارد ، بر مبنای پیش فرض های مکتب روانشناسی اجتماعی ، هم بر فعالیت هایی تأکید دارد که فرد برای تغییر محیط انجام می دهد و هم به عوامل محیطی توجه دارد که بر فرد اثر می گذارد . نظریه انضباط مشارکتی و قضاوتی هر دو نمونه هایی از مدل مدیریت کلاس مبتنی بر تفکر تعاملی هستند.

گلسر تأکید می کند که دانش آموزان مسئول یادگیری در مدرسه هستند و معلم باید به آنها کمک کند تا رفتار خوب را انتخاب کنند . در نظریه گلسر قواعد کلاس درباره ی رفتارهای مناسب و نامناسب ، طی جلسات کلاسی و مشارکتی تعیین می شود. در چنین کلاسی ، کنترل و انضباط در فرآیندی تعاملی میان معلم و دانش آموز به وجود می آید و دانش آموزان در برنامه ریزی و سازماندهی ِ کلاس سهیم هستند. در این کلاس ، ارزیابی نیز در یک فرآیند مذاکره دوطرفه صورت می گیرید .

در کلاس تعاملی ، نه همانند مداخله گرایان ، معلم - محور است و نه همانند غیر مداخله گرایان دانش آموز - محور ، بلکه این همکاری است که اصل اساسی و محور کار در کلاس است .

***********************************************

به امید سازندگی کلاس های درس توسطِ معلمان عزیز استانمان 






نوع مطلب : توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، 
برچسب ها : مدیریت کلاس، Classroom Management، سبک های مدیریت، رویکرد معلم در کلاس،
لینک های مرتبط : دبیرخانه کشوری توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان،


سه شنبه 13 آذر 1397 07:50 ب.ظ
تنها موجى كه هیچ وقت از جوش و خروش نمى افته موجِ خداست

همه ى جریان هاى زندگی تو به موجِ خدا بسپار

به امید روزى سراسر عشق، آرامش و زیبایى

براى شما دوست عزیز

منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از شما برادر گرامی
سه شنبه 13 آذر 1397 08:06 ق.ظ
سلام

هر چند حال و روز زمین و زمان بد است
یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است
حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای
آنجا برای عشق شروعی مجدد است


یه سلام یه صبح بخیر تقدیم شما از اینجا مشهد پایتخت معنوی ایران
منیژه حسنی : سلام به آقای خبرنگار ، امیدوارم حالتون خوب باشه سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان مشهدی
دوشنبه 12 آذر 1397 10:10 ب.ظ
سلام

شبت خووووووووش
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب
دوشنبه 12 آذر 1397 10:10 ب.ظ
می‌توانم آن‌قدر دیر بخوابم

که اندوهم را خواب کنم

اما یکی به من بگوید

کی باید از خواب بیدار شوم

که اندوهم

سحرخیزتر از من نباشد


حسن آذری
دوشنبه 12 آذر 1397 11:10 ق.ظ
سلام

صبح عالی متعالی
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از حضورتان
دوشنبه 12 آذر 1397 11:10 ق.ظ
سلفی
عکس می گیرم
از تنهایی
خویش.

ستارسلطانیان
دوشنبه 12 آذر 1397 08:46 ق.ظ
با سلام و احترام، مطالب شما بسیارمؤثر و ارزشمند است. ان شاء الله همیشه موفق و پیروز باشید.
منیژه حسنی: سلام و عرض ادب ، سپاس از حضور ارزشمند شما ، جناب آقای درودی
یکشنبه 11 آذر 1397 09:56 ق.ظ
خدایادراین روز نورانی
ترابه خدایی‌ات قسم
عزیزانم رادربهترین وزیباترین
وپر‌آرامش ترین مسیرزندگی‌شان‌
قرارده
مسیری که خوشبختی وآرامش خاطر را
در لحظه لحظه زندگی خویش بچشند( التماس دعا)

درود بر معلم عزیز
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب

سپاس از حضور شما
یکشنبه 11 آذر 1397 09:27 ق.ظ
زندگی شیرین است

مثل شیرینی یک روز قشنگ

زندگی زیبایی است

مثل زیبایی یک غنچه باز

زندگی تک تک این ساعتهاست

زندگی چرخش این عقربه هاست



سلام

صبح شما بخیر





منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، صبح شما هم بخیر و خوشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای ارتقاء سطح حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما