تبلیغات
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش - سنجش عملکردی
 
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
جمعه 7 دی 1397 :: نویسنده : منیژه حسنی
Pool سنجش عملکردی

  با سپاس از سرگروه سنجش استان به خاطر در اختیارگذاشتن مطالبی در مورد سنجش.
 توضیحاتی در مورد سنجش عملکردی و انواع آن در ادامه مطلب


سنجش عملکرد در شرایطی بهترین گزینه است که شما می‏ خواهید بدانید دانش ‏آموزان چه دانشی دارند و با استفاده از آن دانش، می ‏توانند چه کاری انجام دهند.

ویژگی­های عملی سنجش عملکرد :

 سنجش عملکرد فقط سنجش یادگیری نیست، بلکه سنجش برای یادگیری­ هم است. به عبارت دیگر سنجش به خودی خود یک تجربه یادگیری است نه یک جلسه امتحان محض.

 سنجش عملکرد شامل فعالیت ­هایی است که خارج ازکلاس هم ، موثق و معنادار هستند. تنها به منظور جمع ­آوری اطلاعات طراحی نشده است بلکه یک تجربه یادگیری هم است که دانش آموزان را برای موفقیت خارج کلاس هم مهیا می کند.

 اجزای سنجش عملکرد :

الف)  تکلیف سنجش

ب)  راهنمای توصیف عملکرد( نمره گذاری (

 

تعریف سنجش عملکردی :

    سنجش عملکرد یک اصطلاح کلی برای توصیف سنجش ­هایی است که نیاز دارند دانش­ آموزان مهارت­ ها و دانش خود را با ایجاد یک فرآورده یا یک عملکرد نشان دهند (استرانگ و همکاران،2018).از نظر بروکهارت (2013) سنجش عملکرد، سنجشی است که:

 الف) از دانش ‏آموزان انتظار دارد فرآورده‏ای را خلق و یا فرآیندی را طی نمایند و یا هر دوی این موارد را با هم انجام دهند و همچنین

ب) با مشاهده عملکرد دانش ‏آموزان و قضاوت بر مبنای معیارهای مشخص، کیفیت عملکرد آن‏ها را ارزشیابی می‏کند.

      


انواع مختلف سنجش عملکرد  : 

1.      تکالیف ساختارمند

 

            الف)  تکالیف مداد کاغذی

ب)  تکالیف ابزار محور

ج)  تکالیف نمایش محور

 

 2.  سنجش در موقعیت‏ های طبیعی

 3.  سنجش از طریق پروژه‏ های طولانی‏ مدت

 4.  سنجش با استفاده از شبیه‏ سازی‏ ها



1. تکالیف ‌ساختارمند و کنترل‌شده ، نوع معمولی‏ از سنجش عملکرد هستند . کنترل شده به این معنی است که معلم، همه‏ ی کار و تکلیف را مشخص و به دانش‏ آموزان تحویل می ‏دهد؛ این یک روش ارزیابی تکالیف دانش‏ آموزان محسوب شده، و معیارهایی که طبق آن سنجش می ‏شوند را، نیز تعیین می‏کند.


الف ) تکالیف مداد- کاغذی و سازماندهی شده در مدارس بسیار رایج هستند و حتی مرز بعضی از این تکالیف را به سختی می ‏توان از سوالات و تکالیف سنجش عملکرد متمایز کرد. تکالیف عملکردی از نوع مداد-کاغذی باید به دانش‏ آموزان فرصت توضیح استدلال ‏های خود، حل مسئله و انتقال دانش به شرایط جدید را بدهند.

 

ب) تکالیف ابزار محور(وسیله محور) برخی تکالیف کنترل شده و ساختاربندی شده، ابزاری فراتر از مداد و کاغذ نیاز دارند. این تکالیف هنوز برای دانش ‏آموزان طراحی می‏ شود و مشاهده‏ ی عملکرد دانش ‏آموز با استفاده از معیارهای مشخص، هنوز روشی برای ارزشیابی عملکرد دانش ‏آموز محسوب می‏ شود.

 

ج) تکالیف نمایش محور گاهی عملکردها، نمایش‏ هایی هستند که دانش‏ آموزان چگونگی انجام یک مهارت آموزش داده شده را نشان می‏دهند. اغلب این‏ مهارت‏ های نمایشی، مهارت‏ های مورد نیاز برای عملکردهای پیچیده محسوب می ‏شوند. اکثر نمایش‏ ها، مثال‏ هایی از سنجش عملکرد از یک فرآیند در مقابل فرآورده هستند.

 


2.سنجش در موقعیت‏ های طبیعی و روزمره ،گاهی شما بطور عادی، شاهد کار دانش ‏آموزان در کلاس، زمین بازی یا سالن اجتماعات هستید؛ در این زمان، می‏ توانید این نوع سنجش عملکرد را برای اهداف آموزشی نیز بکار ببرید (مثلاً وقتی که شما مشاهده می‏ کنید چگونه بچه ‏ها مداد را در دست می گیرند.)

 

3. پروژه ‏های طولانی مدت ، سنجش ‏های عملکرد پیچیده، به صورت پروژه‏ های ‌طولانی‌مدت به منظور برآورده کردن اهداف سنجشی و آموزشی به کار برده می‏ شوند.

 

4. شبیه سازی ها ، رخدادهایی هستند که اتفاقات طبیعی را تقلید و الگوبرداری می‏کنند.

     





نوع مطلب : توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، اخبار و اطلاعیه، 
برچسب ها : سنجش عملکردی، performance assessment، انواع سنجش،
لینک های مرتبط : دبیرخانه کشوری کیفیت بخشی به فرآیندسنجش و ارزشیابی،


چهارشنبه 12 دی 1397 10:47 ق.ظ










خداوندا!
به لطفت نیتم را برکت ببخش
و با آنچه در دست توست یقینم را اصلاح کن
و به قدرتت تباهی‌ها و خرابی‌های من را سامان بده.

خداوندا!
خودت تمامی دل‌مشغولی‌های من را سامان ببخش
و مرا به کاری بگمار که فردا سراغش را از من می‌گیری
و روزگارم را متناسب با هدف آفرینشم قرار بده.





بخشی از مناجات خمسه عشر امام زین العابدین علیه السلام









منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از حضور شما
دوشنبه 10 دی 1397 07:12 ب.ظ
با درود فراوان ... بسیار ممنونم از نقد ونظرتان ، بله میتوانست این داستان ادامه دار هم باشد که راوی خواست این داستان باز باشد ودوستان هریک بنا به زاویه دید خود انرا به تصویر ذهنی خود نزدیک نمایند لیک گویا مخاطبمان خوبم میخواهند این نقش ادامه دار را راوی خود بنا به سلیقه خود به نمایش بگذارد در اینجا یک دوگانگی بوجود امد . بهرصورت یک داستانی شد که شاید انرا کامل ندیدند ودر وضعیت سکون دریافت کردند که با احترام به همه با داستانی مستقل بتوانم جبران مافات کنم اما در مورد علائم هم موافقم که در بازنویسی حتما رعایت خواهم کرد . خواهر خوب من همواره موفق وموید باشید... در ضمن هم اکنون در یک دوگانگی خاصی قرار گرفته ام چرا که می بینم در میان درس های کلاس شما یهو با متن داستانی مواجه می شوید نمی دانم ایا اینکارمن درست است ! آیا برای شما مشکلی درست نمی کند؟ بهرصورت خواستم قبلا از شما معذرت خواهی کرده باشم موفق باشید...
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب جناب قلیزاده ، امیدوارم همواره موفق باشید ، اشکالی نداره ، قلمتان همواره سبزِ سبز
یکشنبه 9 دی 1397 09:07 ب.ظ




کلمات

بعضى...

دیر به زبان مى آیند.

من یاد گرفته ام

چنین مواقعى با چشمهایم

سخن بگویم.

زندگى ... گاهى

چیزى غیر از خودِ زندگى ست.


((سید على صالحى))
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور پرمهرتان شاعر گرامی ، بانو دنیای عزیز
یکشنبه 9 دی 1397 08:53 ب.ظ
زیبابینی گلم

سپاس ازحضورت


شادباشی وخوب
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما، خواهش می کنم
یکشنبه 9 دی 1397 06:41 ب.ظ
دلم یک آرامش ممتد می‌خواهد؛
بخوابم،
بیدار شوم،
آمده باشی...
بخوابم،
بیدار شوم،
نرفته باشی...
بخوابم،
بیدار شوم،
هیچ چیز تکان نخورده باشد...

زهرا_سرکارراه
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب . سپاس از حضور شما
یکشنبه 9 دی 1397 08:53 ق.ظ


چه کسی می داند که تو در پیله تنهایی خود تنهایی

چه کسی می داند که تو در حسرت یک روزنه در فردایی

پیله ات را بگشا

تو به اندازه پروانه شدن زیبایی

سهراب سپهری


منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما
شنبه 8 دی 1397 08:46 ق.ظ
برایت در این شنبه زمستانی، یک دنیا آرامش و یک دنیا تندرستی
از خدای بزرگ خواستارم ، لحظه هاتون پر از عطر گل ، پـر از ملودی شاد ، پر از حس خدا
ســــــلام خانم حسنی عزیز
صبـــــــــح ات سرشـــــــــــــــار از انـــــــــــــرژی مثبت
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور گرم شما
شنبه 8 دی 1397 12:41 ق.ظ
سلام خسته نباشید، اگه دوست داشته باشید خوشحال میشم با سایت ما تبادل لینک داشته باشید، سایت گالری عکس بازیگران ایرانی، دارای یه پرتال تبادل لینک حرفه ای هست که میتونید به راحتی لینک خودتون رو ثبت کنید.
با این کار در مدت نسبتا کوتاهی بازدید سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد، موفق باشید.
http://www.fastpix.net/links
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما
جمعه 7 دی 1397 10:57 ب.ظ
با سلام و احترام، همیشه مطالب بسیار مفیدی قرار می‌دهید. ان‌شاء الله موفق و پایدار باشید.
منیژه حسنی: سلام و سپاس فراوان از حضور شما جناب آقای درودی و پی گیری مطالب
جمعه 7 دی 1397 08:14 ب.ظ
سلام دوست عزیز
اگر برای سایت خود نیاز به درگاه پرداخت جهت دریافت وجه از بازدید کنندگان خود دارید ما به شما در عرض 5 دقیقه و بصورت کاملا رایگان درگاه پرداخت می دهیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما رجوع کنید
منیژه حسنی: سلام و سپاس از شما
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای توسعه شایستگی های حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما