کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
جمعه 7 دی 1397 :: نویسنده : منیژه حسنی
 سنجش عملکردی

  با سپاس از سرگروه سنجش استان به خاطر در اختیارگذاشتن مطالبی در مورد سنجش.
 توضیحاتی در مورد سنجش عملکردی و انواع آن در ادامه مطلب


سنجش عملکرد در شرایطی بهترین گزینه است که شما می‏ خواهید بدانید دانش ‏آموزان چه دانشی دارند و با استفاده از آن دانش، می ‏توانند چه کاری انجام دهند.

ویژگی­های عملی سنجش عملکرد :

 سنجش عملکرد فقط سنجش یادگیری نیست، بلکه سنجش برای یادگیری­ هم است. به عبارت دیگر سنجش به خودی خود یک تجربه یادگیری است نه یک جلسه امتحان محض.

 سنجش عملکرد شامل فعالیت ­هایی است که خارج ازکلاس هم ، موثق و معنادار هستند. تنها به منظور جمع ­آوری اطلاعات طراحی نشده است بلکه یک تجربه یادگیری هم است که دانش آموزان را برای موفقیت خارج کلاس هم مهیا می کند.

 اجزای سنجش عملکرد :

الف)  تکلیف سنجش

ب)  راهنمای توصیف عملکرد( نمره گذاری (

 

تعریف سنجش عملکردی :

    سنجش عملکرد یک اصطلاح کلی برای توصیف سنجش ­هایی است که نیاز دارند دانش­ آموزان مهارت­ ها و دانش خود را با ایجاد یک فرآورده یا یک عملکرد نشان دهند (استرانگ و همکاران،2018).از نظر بروکهارت (2013) سنجش عملکرد، سنجشی است که:

 الف) از دانش ‏آموزان انتظار دارد فرآورده‏ای را خلق و یا فرآیندی را طی نمایند و یا هر دوی این موارد را با هم انجام دهند و همچنین

ب) با مشاهده عملکرد دانش ‏آموزان و قضاوت بر مبنای معیارهای مشخص، کیفیت عملکرد آن‏ها را ارزشیابی می‏کند.

      


انواع مختلف سنجش عملکرد  : 

1.      تکالیف ساختارمند

 

            الف)  تکالیف مداد کاغذی

ب)  تکالیف ابزار محور

ج)  تکالیف نمایش محور

 

 2.  سنجش در موقعیت‏ های طبیعی

 3.  سنجش از طریق پروژه‏ های طولانی‏ مدت

 4.  سنجش با استفاده از شبیه‏ سازی‏ ها



1. تکالیف ‌ساختارمند و کنترل‌شده ، نوع معمولی‏ از سنجش عملکرد هستند . کنترل شده به این معنی است که معلم، همه‏ ی کار و تکلیف را مشخص و به دانش‏ آموزان تحویل می ‏دهد؛ این یک روش ارزیابی تکالیف دانش‏ آموزان محسوب شده، و معیارهایی که طبق آن سنجش می ‏شوند را، نیز تعیین می‏کند.


الف ) تکالیف مداد- کاغذی و سازماندهی شده در مدارس بسیار رایج هستند و حتی مرز بعضی از این تکالیف را به سختی می ‏توان از سوالات و تکالیف سنجش عملکرد متمایز کرد. تکالیف عملکردی از نوع مداد-کاغذی باید به دانش‏ آموزان فرصت توضیح استدلال ‏های خود، حل مسئله و انتقال دانش به شرایط جدید را بدهند.

 

ب) تکالیف ابزار محور(وسیله محور) برخی تکالیف کنترل شده و ساختاربندی شده، ابزاری فراتر از مداد و کاغذ نیاز دارند. این تکالیف هنوز برای دانش ‏آموزان طراحی می‏ شود و مشاهده‏ ی عملکرد دانش ‏آموز با استفاده از معیارهای مشخص، هنوز روشی برای ارزشیابی عملکرد دانش ‏آموز محسوب می‏ شود.

 

ج) تکالیف نمایش محور گاهی عملکردها، نمایش‏ هایی هستند که دانش‏ آموزان چگونگی انجام یک مهارت آموزش داده شده را نشان می‏دهند. اغلب این‏ مهارت‏ های نمایشی، مهارت‏ های مورد نیاز برای عملکردهای پیچیده محسوب می ‏شوند. اکثر نمایش‏ ها، مثال‏ هایی از سنجش عملکرد از یک فرآیند در مقابل فرآورده هستند.

 


2.سنجش در موقعیت‏ های طبیعی و روزمره ،گاهی شما بطور عادی، شاهد کار دانش ‏آموزان در کلاس، زمین بازی یا سالن اجتماعات هستید؛ در این زمان، می‏ توانید این نوع سنجش عملکرد را برای اهداف آموزشی نیز بکار ببرید (مثلاً وقتی که شما مشاهده می‏ کنید چگونه بچه ‏ها مداد را در دست می گیرند.)

 

3. پروژه ‏های طولانی مدت ، سنجش ‏های عملکرد پیچیده، به صورت پروژه‏ های ‌طولانی‌مدت به منظور برآورده کردن اهداف سنجشی و آموزشی به کار برده می‏ شوند.

 

4. شبیه سازی ها ، رخدادهایی هستند که اتفاقات طبیعی را تقلید و الگوبرداری می‏کنند.

     





نوع مطلب : سنجش عملکردی، توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، اخبار و اطلاعیه، 
برچسب ها : سنجش عملکردی، performance assessment، انواع سنجش،
لینک های مرتبط : دبیرخانه کشوری کیفیت بخشی به فرآیندسنجش و ارزشیابی،


جمعه 7 دی 1397 10:57 ب.ظ
با سلام و احترام، همیشه مطالب بسیار مفیدی قرار می‌دهید. ان‌شاء الله موفق و پایدار باشید.
منیژه حسنی: سلام و سپاس فراوان از حضور شما جناب آقای درودی و پی گیری مطالب
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای توسعه شایستگی های حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، سلام . یک سؤال :نظر شما در مورد تأثیر آموزش مجازی برای تدریس به دانش آموزان در ایام قرنطینه چیست ؟









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما


                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic