کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
یکشنبه 19 اسفند 1397 :: نویسنده : منیژه حسنی
درس پژوهی

 چند پرسش و پاسخ در مورد درس پژوهی در ادامه مطلب



 درس پژوهی چیست ؟ 

به فعالیت اشتراکی معلمان برای طراحی دروس به منظور فراهم کردن بهترین فرصت برای یادگیری دانش آموزان ، درس پژوهی می گویند.


 آیا درس پژوهی فرآیندی تکراری است؟ 

درس پژوهی فرآیندی تکراری نیست که یک بار انجام آن کفایت کند. پیچیدگی های تدریس و مسائل مختلف آن همیشه تأکیدی بر لزوم استمرار آن است. یک معلم در مسیر تکامل و حرفه ای و خود راهبر شدن، بارها با مسائل و مشکلاتی برخورد خواهد کرد و به تعداد این مسائل می تواند از درس پژوهی استفاده کند. اینکه ساختار کلی و مراحل اجرایی درس پژوهی ثابت و یکنواخت است، دلیل بر تکراری بودن آن نیست؛ مهم مسئله است که از یک درس پژوهی به درس پژوهی دیگر تغییر می کند.

نقطه شروع درس پژوهی برخاسته از نیاز واقعی و مشترک تعدادی معلم است. مسائل ساختگی و راه حل های از پیش توافق شده بین اعضا که صرفأ جهت رفع تکلیف است، آفت درس پژوهی است. این کار به دور از فرهنگ درس پژوهی و عقلانیت است.درس پژوهی که مبتنی بر یک نیاز واقعی نباشد، به دنبال ظاهر سازی باشد و با نگرش رفع تکلیف یا جشنواره ای انجام شده باشد، نتیجه ای جز خستگی و بی ثمر انگاری درس پژوهی نخواهد داشت.


  حلاوت درس پژوهی در برداشتن سنگ های جلوی پای تدریس است. با انتخاب مسائل صحیح درس پژوهی اهمیت واقعی خود را نشان خواهد داد.  

با این حال گاهی در درس پژوهی، به جای یک مسئله خاص، شیوه بهبود روشی نه چندان مطلوب و دلخواه در تدریس یک مبحث می تواند موضوع اصلی پژوهش قرار گیرد.


 چنانچه اعضای تیم درس پژوهی متشکل ازمعلمانی با رشته های مختلف باشد، نقش آن ها در گروه چگونه خواهد بود؟ 

گاه پیش می آید که تعداد اعضای گروه درس پژوهی در یک مدرسه به حد نصاب ( حداقل 3 نفر ) نمی رسد. یا درمواقعی معلمی با رشته تخصصی متفاوت علاقه مند به شرکت در یک گروه درس پژوهی است.خوشبختانه اصول درس پژوهی راه را برای این افراد باز می گذارد. با توجه به غیر مرتبط بودن رشته تخصصی این افراد نسبت به مسئله انتخاب شده ازیک درس به خصوص ممکن است این ابهام پیش آید که نقش این افراد در گروه چه خواهد بود؟

پاسخ این است که این افراد می توانند از دیدگاه عمومی تدریس و از زاویه دیدی متفاوت تر و حتیگاهأ بهتر به روش حل مسئله نگاه کنند. ضمن اینکه تشابهات و مسائل مشابهی در بین برخی دروس وجود دارد و تعمیم پذیری روش های حل مسائل چیزی دور از انتظار نیست. مطمئنأ وجود یک تفکراضافی در گروه بهتر از نبودن آن است.


 منظور از مسائل درس پژوهی چیست؟ 

همه ما در تدریس گاهی به مواردی برخورد کرده ایم که احساس درونی ما حاکی از این بوده که می توان این بخش از درس را بهتر از این پیش برد. یا عملأ در بخشی از درس تفهیم مطلب برایمان سخت است یا شیوه تدریس آن برایمان مبهم است.

از طرفی مسئله درس پژوهی یک سوال ساده نیست که پاسخی کوتاه یا راه حلی فوری داشته باشد. یک مسئله درس پژوهی نه خیلی جزئی و نه خیلی کلی است. مسئله به گونه ای است که راه حل آن نیازبه برنامه ریزی، طراحی آموزشی، تدریس، ارزیابی تدریس و گاهأ تدریس مجدد است. اصولا راه حل یک مسئله درس پژوهی از طریق یک فرآیند قابل دستیابی است. دو مثال از مسائل درس پژوهی دردرس زبان انگلیسی می تواند اینگونه باشد:

بهترین روش تدریس بخش language melodyدرس سوم پایه نهم چیست؟

 دانش آموزان معمولأ در فهم این بخش مشکل دارند.

روش تدریس role play درس دوم پایه هشتم چگونه است؟ دستورالعمل موجود در کتاب مبهم است .


 قدمت درس پژوهی و فعالیتهای آن مربوط به چه زمانی هست آیا جزو شیوه های نوین است؟ 

بله . این شیوه از جنگ جهانی دوم به بعد از ژاپن آغاز شد. این فعالیت تاریخچه ای طولانی مدت درمیان معلمان این کشور دارد به شکلی که در آموزش و پرورش ژاپن ریشه دوانیده است. پس از مطالعاتی متعددی که بر روی اثرگذاری درس پژوهی صورت گرفت، این رویکرد در تدریس به کشورهایی دیگری نیز همچون آمریکا، چین، هنگ کنگ، آلمان،انگلیس، سنگاپور، استرالیا و مالزی سرایت نمود و به سرعت مورد استقبال آن ها قرار گرفت.


 درس پژوهی در کلاس های پر جمعیت یا مدارس بدون امکانات چگونه امکان اجرادارد؟ 

هدف انجام درس پژوهی رفع مشکلات در تدریس است. برای انواع مشکلات تدریس که با مشارکت و همفکری قابل حل باشد، می توان از طریق درس پژوهی راه حلی پیدا کرد. کلاس های پر جمعیت و مدارس بدون امکانات معمولأ دو مشکل عمده معلمان در تدریس هستند که درس پژوهی می تواند راهکارهایی را برای کم کردن اثر این مشکلات پیش روی معلمان قرار دهد. از طریق درس پژوهی معلمان در این باره هم اندیشی خواهند کرد که به طور مثال چگونه می توان با حداقل امکانات مناسب ترین تدریس را داشت یا اینکه چگونه می توان همه دانش آموزان را در کلاس های پر جمعیت درگیر درس کرد و از بی انظباطی احتمالی آن ها جلوگیری کرد.


 منظور از صداقت در درس پژوهی چیست ؟ 

درس پژوهی یک نمایش یا سناریویی از پیش نوشته شده نیست.  از قبل کنار گذاشتن راه حل های تصنعی برای تدریس دوم در درس پژوهی کار صحیحی نیست. شیوه صحیح آن است که از همان ابتدا بهترین روش های ممکن را برای تدریس در مرحله اول جهت حل مسئله در نظر گرفت. درس پژوهی اگر در همان مرحله تدریس اول به پایان رسد بهتر است تا تدریس تصنعی با ایراد آگاهانه صورت گیرد تا اینکه تدریس دومی با راه حلی از پیشکنار گذاشته شده هم وجود داشته باشد. درس پژوهی "تک تدریسه" ولی صادقانه بهتر از درس پژوهی چند مرحله ای تصنعی است .

 

 نتیجه اصلی درس پژوهی چیست ؟ 

نتیجه اصلی درس پژوهی تغییری است که در تدریس ما روی می دهد. تغییری که به معلم کمک می کند تا با در پیش گیری تدریس بهینه، با صرف انرژی کم تر بیشترین تأثیر را در یادگیری دانش آموزان گذاشته باشد. ضمن اینکه اگر می خواهیم به ارزش درس پژوهی دست یابیم حتمأ باید یک «نمونه واقعی » آن را با رعایت تمامی اصول لازمه تجربه کرده باشیم. باید سعی شود با اجرای صحیح این فرآیند طعم خوشایند یادگیری و پیشرفت را بر معلمان بچشانیم .

 

" اگر می خواهیم آموزش را بهبود ببخشیم اثربخش ترین جا برای چنین کاری کلاس درس است . بهبود در کلاس درس در درجه اول اهمیت قرار دارد . " 




" برگرفته از مجله الکترونیکی سایت دبیرخانه کشوری توسعه فرهنگ درس پژوهی و نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس "




نوع مطلب : توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، درس پژوهی، 
برچسب ها : درس پژوهی، Lesson Study،
لینک های مرتبط : دبیرخانه کشوری نظارت بالینی و درس پژوهی، دبیرخانه کشوری توسعه شایستگی های حرفه ای دبیران،


دوشنبه 10 تیر 1398 08:34 ق.ظ
سلام به همکار عزیز

بسیار شیوا بود. عکس هم زیباتر

ممنون از اینکه مطالب روایتگر زیبا بیان میکنید
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب

شما لطف دارید ، ممنون
جمعه 24 اسفند 1397 10:47 ب.ظ
از همه سوی جهان جلوه او می بینم

جلوه اوست جهان کز همه سو می بینم


چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل

آن نگارین همه رنگ و همه بو می بینم

شهریار





سلام

آخرین جمعه سال 97 شما
به خیر و خوشی



منیژه حسنی: سلام و عرض ادب ، سپاس از شما
چهارشنبه 22 اسفند 1397 01:09 ب.ظ





علامه حسن زاده آملی


إلهی
آزمودم تا شكم دایر
دل بایر است
«یا مَن یحیی الأرض المیته»
دلِ دایرم ده!


الهی نامه






مامیترا
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب خدمت شما جناب آقای خان بابایی ، سپاس از حضورتان
چهارشنبه 22 اسفند 1397 12:43 ب.ظ
عالی
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از حضورتان در هر دو وبلاگ
چهارشنبه 22 اسفند 1397 12:22 ق.ظ
عشق دورم...

تو همان شعر ترین شعر فروغ و
غم پنهان منۍ...
منیژه حسنی:
سه شنبه 21 اسفند 1397 09:38 ق.ظ
..................
.............
.......
..
.علامه حسن زاده آملی
..
.......
.............
..................
الهــــــی
به حق خودت حضورم ده
و از جـمال آفتـاب آفرینت
نـورم ده!
..................
.............
.......
..
...الهی نامه..
..
.......
.............
..................
[مامیترا]......
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور پرمهرتان
سه شنبه 21 اسفند 1397 09:15 ق.ظ
همکار(خواهرگرامی)سلام
ازحسن تدبیر و تلاش موفق شما درپیشبر اهداف آموزشی تشکرو قدردانی می شود واز درگاه خداوند تبارک وتعالی،توفیق روز افزون جنابعالی را خواستاریم.
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب خدمت شما جناب آقای ارسلان ساعدموچشی ، سپاس فراوان از راهنمایی های همیشگی شما . ممنون
دوشنبه 20 اسفند 1397 10:50 ب.ظ
جان فدای او که یادم می کند

یاد او هر روزه شادم می کند

مهربانی های او شیرین شکر

با مرامش کیش و ماتم می کند..
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس فراوان از شما
یکشنبه 19 اسفند 1397 10:43 ب.ظ

سلام وبلاگ خوبی داری به سایت من هم سر بزن مرسی
منتظرت هستم

منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از حضورتان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای توسعه شایستگی های حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما