تبلیغات
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش - نظارت همتا
 
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی موچش
The most fatal thing a man can do is try to stand alone
 
 
سه شنبه 21 خرداد 1398 :: نویسنده : منیژه حسنی

 مطالبی در مورد  نظارت همتا  ( بازدید دو معلم هم رشته از کلاس همدیگر ) در ادامه مطلب



 
  نظارت همتا  



نظارت همتا : فرآیندی است مبتنی بر مدرسه که در آن معلمان با همکاران خود در یک فرآیند تعاملی دو جانبه برای در اختیار قرار دادن بازخورد توصیفی و بحث در باره تدریس مشاهده شده ، به منظور تقویت رشد حرفه ای و توسعه سازمانی کار می کنند.


اصول عمده و فلسفی آن به دو مقوله وسیع تقسیم می شود:

  1. مربیگری همتا برای شایستگی فنی

  2.  مشاوره همتا به سوی تدبر انتقادی


 مربیگری همتا چیست؟

مربیگری همتا شکلی از نظارت است که برای کمک به معلم ها در بهبود مهارت های موجود، یادگیری استراتژی های خلاقانه آموزشی، و تحلیل و یافتن را ه حل هایی برای مسائل مربوط به کلاس درس طراحی شده است.


  نکات قابل توجه :

·         مربیگری دارای پتانسیل برای بهبود یادگیری دانش آموزان از طریق کمک به یادگیری معلمان می باشد.

·         معلمی که مورد مشاهده قرار می گیرد فرایند را هدایت می کند.

·         اعضا برای گردآوری داده ها و گفتگو های مؤثر در یافته ها از کلاس درس دیدن می کنند.

·         اگر این کار به خوبی انجام گیرد، معلمان را به تحقیق در عمل و ریسک در محیط امن ترغیب می کند .


این روش :

  کمک به همکار ، کمکی یکجانبه تلقی نمی شود، بلکه تعاملی متقابل است.

 

  یاری معلمان با تجربه تر و ماهرتر به همکارانشان جهت رسیدن به مهارتهای لازم.

 

  روش از طریق حضور مشاهده مستقیم تدریس معلم به وسیله همکارش یا از طریق حضور معلم در جلسات تدریس معلم راهنما و مشاهده رفتارهای آموزشی او .     

 

  در صورت وجود مشکل مشترک بین معلمان؛ تشکیل جلسات مشترک برنامه ریزی برای حل مشکل.

 

  ارتباط فردی معلم راهنما با معلمان تحت نظارتش باید به صورتی باشد که معلمان برای رفع هر مشکل آموزشی به او، احساس آزادی و امنیت کنند.



گارستون دو نوع مربیگری را به عنوان دو الگوی مختلف مورد بحث قرار می دهد:


1. مربیگری فنی

2. مربیگری مبتنی بر همکاری


مربیگری فنی : پیگیری کارگاه های آموزشی ضمن خدمت منطقه .


مربیگری مبتنی بر همکاری  : زمانی اتفاق می افتد معلمانی که مورد مشاهده قرار می گیرند، تمرکز مشاهده بر پاسخ به سؤالات یا نگرانی هایی باشد که در تدریس یا یادگیری دانش آموزان با آنان مواجه هستند. در این حالت یک حوزه را با انتخاب معلم برای تحقیق تعیین می کنند. مربی همتا اطلاعاتی را براساس آن موضوع جمع آوری و تحلیل کرده ، نتایج را ارزیابی می کند.

این مربیگری به معلمان کمک می کند تا :

خودراهبر و خوداندیش باشند.

به طور مستقل فعالیت های آموزشی را انجام دهند.


شرایطی که ارتباط مستقیم با مربیگری همتا دارند و یادگیری بزرگسالان را تسهیل می کنند:


1.      احترام متقابل : نیاز بزرگسالان به کار در یک جو اعتماد حرفه ای.

2.       احساس مالکیت و خودراهبری:  پاسخگو بودن بزرگسالان وقتی مسئولیت یادگیری خود را عهده دار هستند.

3.      مشارکت داوطلبانه :  یادگیری به بهترین نحو در یادگیری ارادی در بزرگسالان.

4.      روح همکاری:  یادگیری به بهترین نحو در بزرگسالان با شریک کردن سایر اعضا در دانش خویش .


چرخه مربیگری همتا در عمل :


        ایجاد آمادگی

        نشست قبل از مشاهده

 مشاهده همراه با جمع آوری داده های عینی

تفسیر و تحلیل داده ها

نشست پس از مشاهده

ارزیابی چرخه


استفاده از معلمان همتا در نظارت بالینی :


چنانچه مدیر مدرسه یا راهنمای آموزشی متقاعد شوند که معلمی برای حل مشکلات آموزشی و کلاسی به کمک نیاز دارد و آنان به تنهایی قادر نیستند به او کمک کنند سؤال اساسی این است که چه شخص دیگری باید این کار را انجام دهد. از آن جا که معلمان همکاران خود را منابع اطلاعاتی و کمکی سهل الوصول تر و غیر رسمی تر از مدیران و راهنمایان آموزشی تلقی می کنند، کمک گرفتن از آنان به صورت روشی مورد پذیرش و رایج در مدارس توسعه یافته است.

اگر معلمان مدارس در مهار ت های مشاهده ای کارایی پیدا کنند و از اهداف و فرآیندهای نظارت و راهنمایی آموزشی بالینی مطلع باشند، می توانند در نقش راهنمای آموزشی در مدارس خدمت کنند. علاوه بر این، آنان با توسعه الگوهای غیر رسمی ارتباطی، بهتر و راحت تر می توانند کار همکارانشان را مشاهده کنند، مشاهداتشان را تجزیه و تحلیل نمایند پیشنهادهای مفید و مؤثری به همکارانشان ارائه دهند، مشکلات آموزشی آنان را حل کنند و به اصطلاح عملکرد آموزشی آنان کمک نمایند. اغلب صاحب نظران استفاده از این روش را به عنوان روش نظارتی مؤثری مورد تأیید و تأکید قرار دادند (گلیکمان، گوردون و راس گوردون 1995 ) .


ارزش مربی گری همتا در آموزش :

1. در این شیوه همیار آموزشی معلم ، درِ کلاس خودش را به روی همکارش باز گذاشته و در یک شرایطی همراه با احترام به تقویت همکار خود می پردازد.

2. امروز در مدارسی که دارای جو عاطفی و حمایتی مثبتی هستند این یک شیوه مناسب است.

3. امروزه کلاس درس ، جزیره ای دور افتاده محسوب شده که هیج کس حاضر نیست وارد آن شود .این شیوه آموزشی معلم را از تنهایی رهایی می دهد .

 4. بدون شک خیلی از معلمان از اینکه مورد قضاوت قرار گیرند، رنج می برند و این شیوه آموزشی به معلم برای حضور بعدی تقویت می کند.

 5.  این شیوه آموزشی باعث اعتماد بین همکاران شده تا بتوانند نکات و نقاط ضعیف خود را به تعامل و اشتراک بگذارد.

 6. با این شیوه آموزشی،انتقاد پذیری و در واقع تحمل دیدگاه دیگران را به دانش آموزان ، آموزش می دهیم.

 7. نکته قابل توجه اینست که کارهای گروهی سخت و وقت گیر هستند ولی نتیجه آن با ارزش و غیر قابل پیش بینی است.






نوع مطلب : نظارت همتا، توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان، ارتقاء حرفه ای، مطالب آموزشی، نظارت بالینی، 
برچسب ها : نظارت همتا، نظارت بالینی،
لینک های مرتبط : دبیرخانه کشوری توسعه فرهنگ درس پژوهی ونظارت و راهنمایی آموزشی، دبیرخانه کشوری توسعه شایستگی های حرفه ای دبیران،


دوشنبه 10 تیر 1398 08:29 ق.ظ
سلام

این موضوع رو تازه فهمیدم


مطالب رو خیلی زیبا بیان میکنید
موفق باشید
همکار شما
محمد
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما ، خواهش می کنم
پنجشنبه 6 تیر 1398 08:58 ق.ظ
سلام به شما
روز بخیر

ممنون از شعر زیبایی که فرستادین.
سخن عشق تو بی آن که برآید به زبانم

انصافا که از این شعر سعدی بسیار لذت بردم

منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما ، خواهش می كنم
پنجشنبه 6 تیر 1398 08:11 ق.ظ
برای امروزت قدری شادی و آرامش دم کرده‌ام
بخند و هر روز یک فنجان دعا مهمان من باش
روزگارت آرام و شاد
لحظه هایت سرشار از خوشبختی و عشق و دوستی

دوستی هدیه زیبای خداست
که مراقبت و ماندگاری‌اش با ماست و چه زیباست سخن پروین :
دل بی‌دوست دلی غمگین است

ســـــــــــلام
منیژه حسنی: سلام و عرض ادب

سپاس از حضور پرمهرتان
چهارشنبه 5 تیر 1398 02:11 ب.ظ
شمه‌ای از داستان عشق شورانگیز ماست

این حکایت ها که از فرهاد و شیرین کرده‌اند


هیچ مژگان دراز و عشوهٔ جادو نکرد

آنچه آن زلف دراز و خال مشکین کرده‌اند

حافظ







سلام

با احترام دعوتید برای خوانش

حرف هایی به لهجه عشق 7

قربانت

مامیترا





منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما

ممنون از دعوت چشم در اولین فرصت
سه شنبه 4 تیر 1398 04:33 ب.ظ
سلام.

تاییدیه میهن بلاگ مبارک

به امید موفقیت های بیشتر
منیژه حسنی: سلام و عرض ادب

مرسی

ممنون از توجهتون
سه شنبه 4 تیر 1398 04:27 ب.ظ
کاش یه مغازه بود
آدم میرفت
میگفت
بی زحمت یه کم "خیال خوش" میخوام
ببخشید این "خنده ها از ته دل" چندن؟
آقا!
این "آرامشا" لحظه ای چند؟
این"بی خیالیا" که میپاشن رو زندگی مشتی چند؟
ازین "روزایی که بی بغضن" دارین؟
ازین "سالایِ: بی رنج" اندازه دل ما دارین؟!
این "شادیا" دوام دارن؟!
نه...
کاش یه جایی بود میشد رفت و بگی آقا یه "زندگی" میخوام
بی زحمت جنس خوبش ...
منیژه حسنی: سلام و سپاس از حضور شما

امیدوارم ی زندگی از همین نوع پر از آرامش و خوشی نصیبتون بشه
پنجشنبه 30 خرداد 1398 11:33 ق.ظ











سلام

آخرین پنجشنبه بهاری‌تون بخیر



خدای مهربانم

در این صبح زیبای ملکوتی

برای دوستان و عزیزانم

سلامتی، نشاط، دلخوشی

عاقبت بخیری، عشق و محبت

خواستارم

امیدوارم زندگیتون

پر از عطر خدا باشد










منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، تعطیلات آخر هفته بسیار خوبی رو براتون آرزومندم
سه شنبه 28 خرداد 1398 09:31 ق.ظ
هر روز صبح

زنده می‌شوم

و زندگی می‌کنم

برای رویاهایی که

منتظرند به دست من واقعی شوند...



سلام

صبح سه شنبه‌تون بخیر



منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، سپاس از حضور شما
یکشنبه 26 خرداد 1398 03:49 ب.ظ
از زندگی آموختم که:
هیچ چیزی از هیچ کس بعید نیست.
آموختم: از آدمها بت نسازیم.
آموختم: اگر به من حسادت می کنند، حتما از آنها برترم.
آموختم: تلافی کردن، از انرژی خودم می کاهد.
آموختم: کم آوردن قسمتی از زندگیست.
آموختم: که گاهی وقتها هیچ واژه ای آرامت نمی کند.
آموختم: به بودنها دیر عادت کنم و به نبودنها زود، آدمها نبودن را بهتر بلد هستند.
آموختم: گاهی از زیاد نزدیک شدن، فراموش می شوی.
آموختم: تا با کفش کسی راه نرفتم، راه رفتنش را قضاوت نکنم.
آموختم: گاهی برای بودن باید محو شد.
منیژه حسنی : سلام و سپاس از حضور شما ، تجربه های زندگی تان همواره شیرین ،

لحظه های زندگی تان همواره شاد
شنبه 25 خرداد 1398 09:29 ق.ظ
سلام به شما دوست عزیز
ممنونم
منیژه حسنی : سلام و عرض ادب ، خواهش می کنم
شنبه 25 خرداد 1398 09:29 ق.ظ
دل را به صفای صبح پیوند بزن

بر پایِ شبِ سیاهِ غم، بند بزن


هرچند که دلسوخته‌ای، چون خورشید

بر شوخیِ روزگار لبخند بزن



سلااااام
صبح آخرین شنبه بهاریتون بخیر



منیژه حسنی : سلام و عرض ادب

ممنون از شما ، صبح شما هم بخیر و خوشی
پنجشنبه 23 خرداد 1398 11:10 ب.ظ
سلام این متن شافاک خیلی به دلم نشست با تقدیم احترام به شما...

کلماتی که برای توصیف پروردگار به کار می‌بریم، همچون آینه‌ای است که خود را در آن می‌بینیم. هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا اگر موجودی ترسناک و شرم‌آور به ذهنت بیاید، به این معناست که تو نیز بیشتر مواقع در ترس و شرم به سر می‌بری. اگر هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا عشق و لطف و مهربانی به یادت بیاید، به این معناست که این صفات در وجود تو نیز فراوان است.

از کتاب چهل قاعده شمس تبریزی

منیژه حسنی: سلام و عرض ادب ، سپاس از حضورتون و متن شیوایی كه بیان نمودید

پاینده باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی و تعامل اعضای گروه های آموزشی موچش و گروه تکنولوژی استان کردستان با هدف تبادل اطلاعات و تجربه در راستای توسعه شایستگی های حرفه ای دانش کاربران در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مدیر وبلاگ : منیژه حسنی
نویسندگان
نظرسنجی
همراهان عزیز ، آزمون پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل مؤثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری در طی چند سال اخیر در حال برگزاری می باشد لطفأ نظر خود را در مورد این آزمون ها ثبت نمایید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما